Allt jag borde ha sagt…

Tusen tankar har passerat i mitt huvud sen igår kl06.47 då vi klev ur studion på TV4 Nyhetsmorgon. Först var jag glad för ren överlevnad typ: tur jag inte kräktes, inte tappa rösten, inte spillde på kläderna före jag gick in, inte ramlade av stolen osv. Sen att jag lyckades svara, att vi fördelade talutrymmet bra, att vi såg trygga och glada ut.


Sen igår kväll efter att jag sett klippet två ggr i efterhand så började jag tänka på allt som jag och den researcher som ringde mig i fredags för att prata om vad vi ville prata om- pratade om(hängde ni med där?). Vi pratade i 45min där jag fick förklara en massa om hur förskola idag fungerar, om förskola-dagis-skillnad, om Föräldraaktiv introducering (borde det inte heta familjeaktiv introducering), om förskollärarutbildningen, om förskolans historia och nuläge . När jag gjorde detta började jag tänka på allt jag ville ha sagt.

-att små barn är sociala varelser från det att de föds. Att de har stort utbyte av varandra redan tidigt. Att både forskning och förskollärare kan vittna om det.

-att förskolan är första delen av utbildningssystemet i Sverige. Att vi är en egen skolform och regleras av skollagen där förskollärarna har det pedagogiska ansvaret.

-att för barnen innebär det att de har utbildade lärare runt sig som kan utveckla deras utforskanden och stödja det med hjälp av material och aktiviteter.

-att redan mycket små barn utforskar världen genom att ställa hypoteser och testa dem och att vi i förskolan är uppmärksamma på detta och utvecklar det vidare.

…och mycket mycket mer. Allt som borde ha sagt som ALLA borde veta om den fantastiska plats som förskolan är. Då började jag få ont i magen. Så nu har jag lite ont i magen men kommer använda den kraften för att fortsätta kämpa för att vi alla ska få mer plats för att berätta om förskola. Så småningom kanske till och med barnen får plats? Låt oss bereda den för dem!

(Tusen tack för alla kommentarer som värmde den oroliga känslan i mm mage❤️)

6 kommentarer på “Allt jag borde ha sagt…

Add yours

  1. Ni var suveränt bra! Tänk om…ni kunde få ett stående inslag, ex en ggn/månad. Det finns ju alltid frågor som uppkommer, kring förskolans arbetssätt.
    Med vänlig hälsning,
    Anna-Lena Centerhed

    Gillad av 1 person

  2. Jag tyckte ni glömde att prata om den livsviktiga anknytningen mellan vuxen och barn, att barn 1-2 inte behöver kompisar utan en vuxen, att den största utvecklingen i hjärnan sker under de tre första åren . Vid födseln väger hjärnan 300gr vid två års ålder väger hjärnan 1,1 kg vid vuxen ålder väger hjärnan 1,3 kg så den största utvecklingen sker under de tre första åren , det ställer krav . Att bli sedd att få tröst att få ha en vuxen nära. Anknytningen är det psykologiska band som byggs upp av samspel mellan barn och vuxen inte barn och barn! Du pratar om sociala hjärnan , att knyta an , en livsviktig uppgift men detta sker mellan vuxen och barn ! Den sociala hjärnan anses vara särskilt känslig för erfarenheter som barn gör mellan sex och 24 månaders ålder . Blir man försummad under den perioden kan det hindra utvecklingen av hjärnan och försämra den emotionella förmågan. Vid stress och fara otrygg situation utsöndras ett hormon i hjärnan som heter kortisol. För stor mängd kortisol leder till förlust av neuroner vilket är förödande för en växa de hjärna. För att kontrollera kortisolet behövs oxytocin det är det hormon som utsöndras vid beröring lugn och ro . Viktigt att barnet blir bekräftat och tröstat! Jag kan fortsätta! I stora barngrupper som vi har i landet tror eller vet jag att den närhet som ett litet barn behöver av en vuxen finns inte i förskolan , kundskapen finns inte! Detta är något som förskolelinjen borde satsa på. För utan En stabil grund med omsorg/trygghet och basbehoven i balans och en vuxens samspel så har vi inte en stabil grund för lärande! Förskolorna måste bli bättre på tillgodose våra minsta barn!! Inte bara se till lärandet och en fin titel! Utan se barnet hela barnet! Kundskapen om våra små behövs! Ett tips gå in på sidan http://www.smabarnilund.se eller googla Helena Lindfors småbarnspedagogutbildningen!! Om alla gick den utbildningen eller kurserna hon håller ,så vore förskolan bättre anpassad till våra minsta !! Man bygger ju inte hus utan en stabil grund varför ska vi bygga barn utan en stabil grund?

    Gilla

    1. Jag är ledsen om du uppfattade vårt inlägg om introduktion på förskolan som ett uppvisande av fina titlar och skolifiering av förskolan. Vår mening var hela tiden att lyfta barnens plats i förskolan som en betydelsefull och viktig del av deras utveckling. Självklart finns tröst och trygghet att få hos utbildad personal på förskolan som tar sitt uppdrag på största allvar och välkomnar barnen som de individer de är. De vuxna jag mött bland våra yngsta har varit mycket empatiska, inlyssnande och inkännande och funnits där för barnen. Känner man att man som pedagog inte kan tillgodose detta är det en politisk fråga. Jag diskuterar inte förskolans varande eller icke varande utan håller mig till det som förskola är och vad som regleras av skollag och kontrolleras av skolverket och skolinspektion. Jag litar också på att våra lärarutbildningar utbildar kompetenta lärare och ger dem den grund de behöver för att utföra sitt uppdrag utifrån vetenskaplig grund. Anknytningsteorin är en av de teorier som finns när det gäller barns utveckling. Mycket forskning görs på området och vi lär oss varje dag om hur livet fungerar. Bland andra forskar man på små barn och deras känsloliv vid Uppsala barn och babylabb. Anknytningsteorin har också fått kritik då det är många saker som påverkar barns relationsskapande samt att det har varit svårt att hitta säker korrelation i barns anknytning och hur de har utvecklats som vuxna. Jag vet inte vad du själv har för erfarenhet, är du förälder eller utbildad förskollärare? Jag tittade på länken du skickade och vad jag kan utläsa har Helena som leder Småbarn i Lund ingen akademisk bakgrund utan är förskollärare som utbildar utifrån sin egen bok Småbarnens egen läroplan. Där har jag svårt att se att det är något som vi i förskolan kan arbeta efter eftersom vi har en läroplan som gäller hela förskolan och då inte kan skriva en egen. Utbildning till Småbarnspedagog kostar 34000/person. Utbildningen till förskollärare på högskolan är gratis. Hade denna riktning varit livsviktig som du skriver hade den inte då legat vid högskolan och alla hade redan utbildat sig så? Jag rekommenderar dig att läsa Lena Edlunds bok De yngsta och läroplanen eller Martina Lundströms Det synliga barnet som kommer på Lärarförlaget i höst! Sen kan vi prata vidare👍🏼
      Ha en fin dag!

      Gilla

  3. Alltså, ta o chilla lite som mina ungdomsdöttrar säger ibland till mig… 😉 Ni gjorde det fint, fick fram ett grundat budskap, fint o helt förståeligt…. För vi snackar Relationer!
    Hur gör man för att be er om att få återkomma i tvrutan!?
    För mig som lärare gör du/ni skillnad!

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Webbplats drivs med WordPress.com.

Upp ↑